Ha a hegy nem megy az útra, majd az út megy a hegyre!
Bevezetés:
Tavalyi évem tele volt sok izgalmas projektekkel, amiket érdemes leírni, hogy a megoldások és kihívások az interneten is rögzítve legyenek. A blogom személyesebbé tétele ezzel a bejegyzéssel kezdetét veszi. Ez a bejegyzés elengedi az eddigi sablonos írásaimat és mélyebben belevezetlek benneteket a projektek részleteibe. Részletesebben mutatom be a munkafolyamatokat, a munka menetét, a kihívásokat, és azok megoldásait. Beszélek a technikai részletekről, a kész munkáról és megosztok tanulságokat is, amikből én is és ti is tanulni tudtok.
Projekt Leírása:
Szőlőhegyen kellett készíteni egy 550 m utat, 20 cm vastag betonból. Szélessége 250 cm, az utolsó 50 m-en pedig 300 cm volt. Ez eddig nem hangzik nehéznek, de a 15%-os emelkedés és a 250 cm szélesség pedig kihívást hozott magával, amit később jobban kifejtek. Az út vápás kialakítást kapott a vízelvezetés érdekében, a mélysége 15 cm volt. Három alkalmas részen vízkivezetéssel, hogy a nagy mennyiségű víz ne fusson végig az egész útszakaszon. A meredek emelkedés miatt a felület nem lehet sima, hogy autóval vagy gyalogosan is a vizes és/vagy fagyos felületen is járható legyen. Ezért a seprűzőt felület kialakítást alkalmaztuk.
Folyamat és Munkamenet:
Minden útépítés a feltárással kezdődik, amikor az elektromos, gáz és vízvezetékek helyét kutatjuk fel. Ennek számos előnye van, például megtudjuk pontos mélységeiket a szakaszokon, hogy a földmunka során útban lesznek-e vagy sem. Itt jelen esetben nem voltak útban az optikai kábelek, de a teljes nyomvonalon hosszában voltak. A megoldás az lett, hogy új kábelnyomot készítettünk és csövet fektettünk le. Ha később probléma lenne az optikai kábellel vagy hálózat fejlesztés történne, ne kelljen utat bontani, hanem ebben a csőben vezethetik el az új kábeleket. Miután a csöveket lefektettük, elkezdhettük a földmunkát és a nyomvonal tisztítását. A tisztítást láncfűrésszel végeztük, a belógó ágak és bokrok metszésével készítettük elő a terepet, hogy a gépek közelíteni tudják a nyomvonalat.A gépekkel elkészítettük a földtükröt a végleges szint alá 40 cm-re. A következő munkafolyamat a földtükröt követte, majd a kavicságyazatot 20 cm vastagságban. Az ágyazat kialakítása már vápásan történt, hogy a végleges betonfelület egységesen 20 cm vastag lehessen. A sorrend miatt itt jegyzem meg, hogy következő munkafolyamat a zsaluzás volt. Majd a betonozással zártuk a munkafolyamatokat, de innentől következtek az igazi kihívások. A zsaluzásban és a betonozásban is egyaránt felmerültek olyan kihívások, amik megoldásait már inkább külön részletezném.
Kihívások és Megoldások:
Az út 15%-os emelkedése volt az első igazi kihívás, amellyel meg kellett küzdenünk az egész projekt során. Az út csak egy irányból volt megközelíthető, minden egyes teherautónak fel kellett tolatnia. Ez nagyon megviselte a gépeket, és igazi kihívást jelentett a sofőröknek, akiknek 550 métert kellett tolatniuk, hegynek felfelé. Az út 250 cm széles volt, és hát szerintetek milyen széles egy teherautó? Igen, 250 cm. Tehát a zsaluzást a sofőrök segítése miatt csak egy oldalon tudtuk megcsinálni, és betonozás közben ahogy haladtunk előre, zsaluztuk a másik oldalt. Ez több lapátolást és több időt igényelt a betonozás közben.
Nincs még vége az emelkedő okozta problémáknak. A beton egy folyékony anyag, amig meg nem szilárdul, tehát a lejtés miatt a betont a végleges helyén kellett tartani. A betonozást fentről kellett csinálni lefelé, és a beton lehúzást lentről felfelé. Vápás lehúzó vibrátorok általában két főt igényelnek, így tudjuk elkerülni, hogy ne kelljen a betonban járni. Minél többet járnánk a betonban, annál többet mozgatjuk és teret engedünk a megfolyásnak.
A vápás kialakítás is okozott némi kihívást. Ez a technika akkor kivitelezhető a leggyorsabban, ha a közepén is tudunk magassági pontokat elhelyezni. A két szélén a zsalu, középen a magasági pontokhoz eresztjük a betont, így kevesebb munkából kialakíthatjuk a vápát, lehúzás előtt. Azzal, hogy a zsaluzást csak egy oldalon tudtuk csak megcsinálni, és folyamatosan a betonozáskor kellett elkészíteni a másik oldat, így a középső magasági pontokat is a betonozás közben kellett megcsinálni.
KILÁTÁS
Tanulságok:
A projekt során szerzett tapasztalatokból levonható néhány fontos tanulságot, amelyek segíthetnek a jövőben ha hasonló kihívásokkal szembesülnék:
- Emelkedős területeken történő munka kihívásai: A 15%-os emelkedés jelentős kihívásokat hozott a területi hozzáférés és a gépek terhelhetősége terén. Fontos előre tervezni és rugalmasan alkalmazkodni ilyen terep adottságokhoz.
- Sofőrök bevonása a tervezésbe: Az út szűk területe és a tolatási távolság miatt fontos a sofőrök bevonása a tervezési fázisba. Ez segít optimalizálni az út kialakítását a teherautók számára.
- Optikai kábelek stratégiai elhelyezése: Az optikai kábelek elhelyezésekor gondolni kell a jövőbeli fejlesztésekre és a könnyű karbantarthatóságra. A kábelek megfelelő rendszerbe történő integrálása hosszú távon költségmegtakarítást eredményezhet.
- Speciális technikák alkalmazása meredek emelkedőn: A vápás lehúzás speciális vibrátorokkal történő megvalósítása fontos a felület és a vízelvezetés szempontjából. A megfelelő technikák alkalmazása a sikeres projekt kivitelezéséhez.
- Megelőző intézkedések a vízelvezetésre: Az út vízelvezetése kiemelten fontos, különösen dombos területeken. A vápás kialakítása és a megfelelő dőlések a betonozás során hozzájárulnak az esetleges vízelvezetési problémák elkerüléséhez.
Ezek a tanulságok és ajánlások nem csak a konkrét projekt szempontjából, hanem általánosságban is hasznosak lehetnek azoknak, akik hasonló útépítési vagy építőipari projekteken dolgoznak.
Összefoglaló:
A blogbejegyzés a tavalyi év során végzett izgalmas útépítő projekt részletes leírásával kezdődik, amely során egy 550 méter hosszú, Szőlőhegyen lévő utat készítettem el 20 cm vastag betonból. A bejegyzés személyesebb hangvételű, és a szokásos sablonos írások helyett mélyebb betekintést nyújtottam a projektek kulisszái mögé.
A projekt rövid leírása részletesen bemutatja a munkafolyamatokat, beleértve a földmunkát, kábelhelyezést, földtükör és kavicságyazat kialakítását, valamint a vápás lehúzását. Kiemelkedő kihívást jelentett a 15%-os emelkedés, amit a sofőrök és a gépek egyoldalú megközelítése, valamint speciális technikák alkalmazásával sikerült kezelni.
A kihívások és megoldások részletezése bemutatja, hogyan küzdöttem meg az egyirányú megközelíthetőség, a tolatás nehézségei, a betonozás lejtése, és a vápás kialakításának speciális kihívásaival. A blog végén levonható tanulságok szolgálnak a hasonló projektekre gondolva, például a tervezési fázisban történő sofőrbevonás és a meredek emelkedőn alkalmazott speciális technikák fontosságára hívva fel a figyelmet.
Az összefoglaló kiemeli a projekt részleteit és a szerző személyes megközelítését, összekapcsolva az építési kihívásokat a megoldásokkal és az általános tanulságokkal.
Köszönöm, hogy elolvastad a blogbejegyzésemet. Legközelebb találkozunk!
Vélemény