Ha a hegy nem megy az útra, majd az út megy a hegyre!

2024.02.11

Bevezetés:

Tavalyi évem tele volt sok izgalmas projektekkel, amiket érdemes leírni, hogy a megoldások és  kihívások az interneten is rögzítve legyenek. A blogom személyesebbé tétele ezzel a bejegyzéssel kezdetét veszi. Ez a bejegyzés elengedi az eddigi sablonos írásaimat és mélyebben belevezetlek benneteket a projektek részleteibe. Részletesebben mutatom be a munkafolyamatokat, a munka menetét, a kihívásokat, és azok megoldásait. Beszélek a technikai részletekről, a kész munkáról és megosztok tanulságokat is, amikből én is és ti is tanulni tudtok.

Murva döngölés
Murva döngölés
Beton mixer
Beton mixer

Projekt Leírása:

Szőlőhegyen kellett készíteni egy 550 m utat, 20 cm vastag betonból. Szélessége 250 cm, az utolsó 50 m-en pedig 300 cm volt. Ez eddig nem hangzik nehéznek, de a 15%-os emelkedés és a 250 cm szélesség pedig kihívást hozott magával, amit később jobban kifejtek. Az út vápás kialakítást kapott a vízelvezetés érdekében, a mélysége 15 cm volt. Három alkalmas részen vízkivezetéssel, hogy a nagy mennyiségű víz ne fusson végig az egész útszakaszon. A meredek emelkedés miatt a felület nem lehet sima, hogy autóval vagy gyalogosan is a vizes és/vagy fagyos felületen is járható legyen. Ezért a seprűzőt felület kialakítást alkalmaztuk.

Felület seprűzés
Felület seprűzés
Döngölt murva tükör
Döngölt murva tükör


Folyamat és Munkamenet:

Minden útépítés a feltárással kezdődik, amikor az elektromos, gáz és vízvezetékek helyét kutatjuk fel. Ennek számos előnye van, például megtudjuk pontos mélységeiket a szakaszokon, hogy a földmunka során útban lesznek-e vagy sem. Itt jelen esetben nem voltak útban az optikai kábelek, de a teljes nyomvonalon hosszában voltak. A megoldás az lett, hogy új kábelnyomot készítettünk és csövet fektettünk le. Ha később probléma lenne az optikai kábellel vagy hálózat fejlesztés történne, ne kelljen utat bontani, hanem ebben a csőben vezethetik el az új kábeleket. Miután a csöveket lefektettük, elkezdhettük a földmunkát és a nyomvonal tisztítását. A tisztítást láncfűrésszel végeztük, a belógó ágak és bokrok metszésével készítettük elő a terepet, hogy a gépek közelíteni tudják a nyomvonalat.A gépekkel elkészítettük a földtükröt a végleges szint alá 40 cm-re. A következő munkafolyamat a földtükröt követte, majd a kavicságyazatot 20 cm vastagságban. Az ágyazat kialakítása már vápásan történt, hogy a végleges betonfelület egységesen 20 cm vastag lehessen. A sorrend miatt itt jegyzem meg, hogy következő munkafolyamat a zsaluzás volt. Majd a betonozással zártuk a munkafolyamatokat, de innentől következtek az igazi kihívások. A zsaluzásban és a betonozásban is egyaránt felmerültek olyan kihívások, amik megoldásait már inkább külön részletezném.

Kábel feltárás
Kábel feltárás
Földtükör készítés
Földtükör készítés
Kábelárok készítés
Kábelárok készítés
Kábelárok
Kábelárok
Kábelárok visszatöltés
Kábelárok visszatöltés
Zsaluzás
Zsaluzás

Kihívások és Megoldások:

Az út 15%-os emelkedése volt az első igazi kihívás, amellyel meg kellett küzdenünk az egész projekt során. Az út csak egy irányból volt megközelíthető, minden egyes teherautónak fel kellett tolatnia. Ez nagyon megviselte a gépeket, és igazi kihívást jelentett a sofőröknek, akiknek 550 métert kellett tolatniuk, hegynek felfelé. Az út 250 cm széles volt, és hát szerintetek milyen széles egy teherautó? Igen, 250 cm. Tehát a zsaluzást a sofőrök segítése miatt csak egy oldalon tudtuk megcsinálni, és betonozás közben ahogy haladtunk előre, zsaluztuk a másik oldalt. Ez több lapátolást és több időt igényelt a betonozás közben.


Nincs még vége az emelkedő okozta problémáknak. A beton egy folyékony anyag, amig meg nem szilárdul, tehát a lejtés miatt a betont a végleges helyén kellett tartani. A betonozást fentről kellett csinálni lefelé, és a beton lehúzást lentről felfelé. Vápás lehúzó vibrátorok általában két főt igényelnek, így tudjuk elkerülni, hogy ne kelljen a betonban járni. Minél többet járnánk a betonban, annál többet mozgatjuk és teret engedünk a megfolyásnak.


A vápás kialakítás is okozott némi kihívást. Ez a technika akkor kivitelezhető a leggyorsabban, ha a közepén is tudunk magassági pontokat elhelyezni. A két szélén a zsalu, középen a magasági pontokhoz eresztjük a betont, így kevesebb munkából kialakíthatjuk a vápát, lehúzás előtt. Azzal, hogy a zsaluzást csak egy oldalon tudtuk csak megcsinálni, és folyamatosan a betonozáskor kellett elkészíteni a másik oldat, így a középső magasági pontokat is a betonozás közben kellett megcsinálni.

KILÁTÁS

Tanulságok:

A projekt során szerzett tapasztalatokból levonható néhány fontos tanulságot, amelyek segíthetnek a jövőben ha hasonló kihívásokkal szembesülnék:

  • Emelkedős területeken történő munka kihívásai: A 15%-os emelkedés jelentős kihívásokat hozott a területi hozzáférés és a gépek terhelhetősége terén. Fontos előre tervezni és rugalmasan alkalmazkodni ilyen terep adottságokhoz.
  • Sofőrök bevonása a tervezésbe: Az út szűk területe és a tolatási távolság miatt fontos a sofőrök bevonása a tervezési fázisba. Ez segít optimalizálni az út kialakítását a teherautók számára.
  • Optikai kábelek stratégiai elhelyezése: Az optikai kábelek elhelyezésekor gondolni kell a jövőbeli fejlesztésekre és a könnyű karbantarthatóságra. A kábelek megfelelő rendszerbe történő integrálása hosszú távon költségmegtakarítást eredményezhet.
  • Speciális technikák alkalmazása meredek emelkedőn: A vápás lehúzás speciális vibrátorokkal történő megvalósítása fontos a felület és a vízelvezetés szempontjából. A megfelelő technikák alkalmazása a sikeres projekt kivitelezéséhez.
  • Megelőző intézkedések a vízelvezetésre: Az út vízelvezetése kiemelten fontos, különösen dombos területeken. A vápás kialakítása és a megfelelő dőlések a betonozás során hozzájárulnak az esetleges vízelvezetési problémák elkerüléséhez.

Ezek a tanulságok és ajánlások nem csak a konkrét projekt szempontjából, hanem általánosságban is hasznosak lehetnek azoknak, akik hasonló útépítési vagy építőipari projekteken dolgoznak.

Zsalúzás
Zsalúzás

Összefoglaló:

Murva döngölés
Murva döngölés

A blogbejegyzés a tavalyi év során végzett izgalmas útépítő projekt részletes leírásával kezdődik, amely során egy 550 méter hosszú, Szőlőhegyen lévő utat készítettem el 20 cm vastag betonból. A bejegyzés személyesebb hangvételű, és a szokásos sablonos írások helyett mélyebb betekintést nyújtottam a projektek kulisszái mögé.

A projekt rövid leírása részletesen bemutatja a munkafolyamatokat, beleértve a földmunkát, kábelhelyezést, földtükör és kavicságyazat kialakítását, valamint a vápás lehúzását. Kiemelkedő kihívást jelentett a 15%-os emelkedés, amit a sofőrök és a gépek egyoldalú megközelítése, valamint speciális technikák alkalmazásával sikerült kezelni.

A kihívások és megoldások részletezése bemutatja, hogyan küzdöttem meg az egyirányú megközelíthetőség, a tolatás nehézségei, a betonozás lejtése, és a vápás kialakításának speciális kihívásaival. A blog végén levonható tanulságok szolgálnak a hasonló projektekre gondolva, például a tervezési fázisban történő sofőrbevonás és a meredek emelkedőn alkalmazott speciális technikák fontosságára hívva fel a figyelmet.

Az összefoglaló kiemeli a projekt részleteit és a szerző személyes megközelítését, összekapcsolva az építési kihívásokat a megoldásokkal és az általános tanulságokkal.

Köszönöm, hogy elolvastad a blogbejegyzésemet. Legközelebb találkozunk!